Valget er den første danske ungdomsroman om politik, og den første, der beskriver den aktuelle flygtningesituation i Danmark fra så mange vinkler. For mig som forfatter var det en spændende udfordring at tage så komplekse emner som etik, krig, asylpolitik og livet som flygtning og inddrage dem i en fortælling for unge. Først og fremmest er romanen dog udsprunget af min egen følelse af afmagt overfor verdens lidelser, ufred og billeder af små, druknede børn.
Den digitale udvikling har bragt verden tættere på end nogensinde. Det betyder, at unge i dag bliver konfronteret med krigens blodige detaljer, tortur og hungersnød i en helt anden grad, end jeg selv gjorde, da jeg var på min hovedperson Xenias alder. Dengang måtte du aktivt tænde for den daglige halve times nyheder eller købe en avis. I dag kan du dårligt åbne din browser eller scrolle gennem dit facebook feed uden at ramle ind i ubehagelige nyheder med voldsomme fotos.
Et af de stilistiske greb jeg benytter i bogen er, at jeg lader autentiske nyhedsoverskrifter blande sig med den øvrige tekst for at afspejle det konstante nyhedsbombardement, og den deraf følgende mentale støj, samt de etiske spørgsmål, der opstår, når vi er vidner til andre menneskers lidelser. Overskrifterne har jeg indsamlet på forskellige nyhedsmedier i den periode, jeg har arbejdet på bogen, dvs. fra 2015-2017.
Efterhånden begynder Xenia også at tænke i overskrifter, hvor hun digter sig selv ind, såsom: ”Lokal ungdomspolitiker overtager verdensherredømmet” eller “Ny formand flopper”. Hensigten med dette greb er dels at stille spørgsmålstegn ved, hvilken psykisk konsekvens det har uafbrudt at skulle forholde sig til nye breaking news, dels at sætte fokus på den selviscenesættende kultur, der er opstået sammen med de sociale medier; dette konstante ydre blik på os selv; at vi hele tiden dokumenterer vores liv; følelsen af ustandseligt at blive vurderet og bedømt.
YA-litteraturen er et meget velegnet sted at behandle store emner såsom etik, eksistens, identitet, liv og død. Det er i ungdomsårene, vi for første gang skal til at finde ud af, hvem vi er som mennesker, og om vores drømme og forestillinger passer til vores virkelighed. Der er endnu ikke opstået et ’plejer’, alt er til debat, og det afstedkommer ofte nogle af de helt store spørgsmål i livet, hvilket er et godt brændstof at skrive på.
Grunden til, at stadig flere voksne læser YA, tror jeg blandt andet skyldes, at vi i vores del af verden aldrig helt stopper med at stille spørgsmålstegn ved os selv og vores liv. Vores mange privilegier gør det muligt at ændre kurs, selv sent i livet, og dermed vedbliver det relevant at reflektere over, hvorvidt vi i tilstrækkelig grad udlever vores værdier og potentiale, og hvad meningen med livet egentlig er. Personligt har jeg lige så mange voksne som unge læsere - og Valget er i høj grad også for både unge og voksne.
Her har vi samlet nogle af Sarah Engells andre titler.