Et barn at føde er det første bind i Kristina Sandbergs trilogi om Maj, der er en hjemmearbejdende husmor. Et barn at føde blev forfatterens store litterære gennembrud og trilogien, som kaldes Maj-trilogien, har solgt over 400.000 eksemplarer alene i Sverige. Nu kan vi i Danmark få lov til at læse med, da den første bog er udkommet. Den anden del, der på dansk har fået titlen At sørge for sine, udkommer herhjemme i november.
Et barn at føde
Kristina Sandberg - Indbinding: Indbundet
ET BARN AT FØDE af Kristina Sandberg er en stærk skildring af kvinders livsvilkår i 1930’erne, som er blevet beskrevet som fænomenal psykologisk køkkenbordsrealisme. Gedden, der ligger på det rene køkkenbord, hvad skal Maj stille op med den? Det er første gang, at Maj skal have besøg af sin nye familie. De kommer til middag, og Maj forundrer sig over, hvordan... Læs mere
Gennem et opmærksomt blik og poetisk sprog fra forfatterens side får læseren mulighed for at komme helt tæt på Maj i Et barn at føde. Det vækker stærke følelser hos læseren at komme så tæt på hovedpersonen og hendes tanker, hvilket Kristina Sandberg har formået at gøre med sjælden finesse, og det er nok også derfor, at hun er blevet kaldt ”Sveriges nulevende Virginia Woolf” af Swedish Book Review. At det meste af bogen på sin vis foregår inde i Majs hoved er også det, som Birte Weiss i sin anmeldelse af bogen bidder fast i som det mest effektive ved Sandbergs fortælleteknik, da man som læser nogle gange er i tvivl om, hvad Maj siger højt, og hvad hun tænker.
Men Birthe Weiss trækker også tråde til The Feminine Mystique. The Feminine Mystique er et feministisk værk skrevet af Betty Friedan, der udkom i 1963, som behandler Amerikas hjemmegående kvinder i 1950’erne og 1960’erne og deres følelse af utilfredshed, uforløsthed og ulykkelighed. På mange måde minder Majs situation om deres, og Birthe Weiss udpeger den følgende beskrivelse fra The Feminine Mystiques indledning som værende et godt eksempel på, hvordan man som læser af Et barn at føde på mange måder er vidne til netop dette, da beskrivelsen også passer godt på Maj: ”Det var en sær uro, en følelse af utilfredshed, en længsel som kvinder led af midt i det tyvende århundrede i USA. Hver eneste forstadsfrue kæmpede alene med det. Imens hun redte senge, købte ind - hun var endog bange for at stille sig selv det tavse spørgsmål - er dette her virkelig alt?”
Men om bogen skal tolkes med et feministisk perspektiv, har de svenske læsere ikke kunne blive enige om. For er den mest ironisk eller nostalgisk? En hyldest eller et opgør? Det er en beslutning eller fortolkning, som Kristina Sandberg har overladt til læseren, hvilket man kun kan rose hende for.
Kristina Sandberg har skrevet tre vanvittig spændende romaner om en husmorders liv og tanker, hvilket af mange ses som lidt af en præstation i sig selv – en mandlig anmelder indrømmede, at han ikke havde regnet med, at han ville nyde en bog, hvis omdrejningspunkt var at lave mad og gøre rent. Med over 400.000 solgte eksemplarer i Sverige, må det siges, at folk har taget Maj-trilogien til sig, men det er ikke kun læserne, der er vilde med Maj og Kristina Sandberg. Kristina Sandberg har også modtaget priser for bøgerne, heriblandt Augustpriset og Moa-priset.
Med det spektakulære salg af titler og fornemme priser, må man sige, at Maj-trilogien er blevet lidt af et fænomen i Kristina Sandbergs hjemland Sverige. Rent faktisk kunne man i 2016 også komme med Maj i køkkenet, da kogebogen I köket hos Maj udkom. Så Kristina Sandbergs trilogi har udviklet sig til noget helt specielt i Sverige, og det bliver spændende at se, om hun gør det igen i Danmark.