Dan Sommerdahl er pæredansk, midaldrende, charmerende, kvindebedårer og reklamemand. Han er veltrimmet og skaldet på den tjekkede måde. Bor og arbejder i den fiktive provinsby Christianssund og skriver 2015 på sin kalender. Og så har han for resten også flair for forbrydelser og kommer uforvarende til at stikke næsen i den ene gådefulde mordsag efter den anden.
Victtoria Contini er 24 år og født og opvokset i Italien. Hun er gådefuld, kysk, korrekt og sparsommelig. Ulasteligt klædt i strutkjoler og stiletter. En fremragende husholderske, husmor og kok, og ankommer i 1958 til København med et spædbarn i en sivkurv på bagsædet af sin hvide Fiat 500, ængsteligt kiggende sig over skulderen. På flugt – men fra hvad?
Umiddelbart er der ikke mange ligheder mellem Dan Sommerdahl og Victtoria Contini. Men én afgørende detalje har de til fælles. De er begge hovedpersoner i Anna Grues velskrevne univers.
Dan Sommerdahl har de fleste krimielskere stiftet bekendtskab med. Ham har Anna Grue nemlig skrevet seks bøger om, og figuren er efterhånden så etableret, at den skaldede detektiv er blevet oversat til syv forskellige sprog, trykt i omkring 700.000 eksemplarer og senest har inspireret en tysk tv-station til at lege med idéen om bøgerne som tv-serie.
Victtoria Contini er hovedperson i Anna Grues seneste roman – Italiensvej – der godt nok har en indbygget spændingsmotor, men som frem for alt er en kærlighedsroman.
For selvom Anna Grue kan bryste sig af at være én af Danmarks mest læste og elskede krimiforfattere, så bryder hun sig ikke om at være sat i bås.
Uanset om det er krimi eller kærlighed, så er det fortællingen og persongalleriet, der er afgørende for Anna Grue. Det er de menneskelige relationer og det psykologiske spil mellem mennesker, der tænder Anna Grue – uanset om hovedpersonen hedder Dan eller Victtoria.
”I begyndelsen var en del af mine læsere nok lidt skeptiske, da jeg annoncerede, at jeg var i gang med en kærlighedsroman, som foregår i 1950’erne, men efter Italiensvej udkom, har jeg fået rigtig mange positive tilbagemeldinger. Mange, også læsere der ellers normalt kun læser krimier, har læst Italiensvej og har givet mig rigtig fin respons på Facebook.
Og Italiensvej har også betydet, at læsere, der ellers normalt ikke læser krimier, er forsat med Dan Sommerdahl, fordi de har været så glade for Italiensvej,” fortæller Anna Grue.
Inspirationen til Italiensvej har Anna Grue fra sine gåture med sine hunde på Amager. Da hun første gang opdagede et stilfærdigt sølvbryllupskvarter midt på Amager med eksotisk-klingende vejnavne som: Milanovej, Palermovej og Italiensvej – var Anna Grues fantasi sat i gang:
”Jeg begyndte at forestille mig, hvad en italiener mon ville tænke, hvis han eller hun kom hertil i slutningen af 1950’erne – en tid hvor man stort set ikke rejste ud af landet, og hvor hvidløg, pizza og spaghetti var fremmedord. Og sådan udviklede historien om Victtoria sig.”
Anna Grue har stort set fået udgivet en Dan Sommerdahl-krimi om året i en lang årrække, men Italiensvej har været adskillige år undervejs. Skriveprocessen har på flere områder været anderledes. I Dan Sommerdahl-bøgerne vælger Anna Grue, hvilket univers den skaldede detektiv skal bevæge sig rundt i, og så sætter hun sig ellers ned og skriver.
”I mine krimier aner jeg intet om plottet på forhånd. Jeg skriver bare, og så vokser historien frem. Det dør for mig, hvis jeg konstruerer for meget på forhånd.”
Helt sådan har det ikke været for Anna Grue at skrive Italiensvej. Kærlighedsromanen har betydet tungere research og en langt mere struktureret skriveproces. Hovedpersonerne i Italiensvej var allerede formet i Anna Grues hoved, længe før hun satte sig til tasterne.
Italiensvej er meget og mere end en typisk kærlighedsroman – ikke mindst en bog om datidens kønsroller og om forskellige kvindetyper.
”Der har været en del researcharbejde, alene fordi bogen foregår i slut 50’erne, og jeg har skullet sætte mig ind i mange detaljer om forskellige typer kvinder og arbejdsforhold. Jeg har hentet inspiration og viden fra datidens ugeblade og udklip. Og jeg har også haft bogen til gennemlæsning hos flere kyndige mennesker, som har et stort indblik i Danmarkshistorie,” fortæller hun.
Resultatet er en helstøbt og veldrejet fortælling, som har høstet adskillige roser fra anmelderne.
”Vi vidste godt, at Anna Grue er knaldgod til at skrive krimier, men kærlighed kan hun også skrive om…” – Lyder det eksempelvis fra Feminas anmelder.
”Nogle læsere vil måske finde det rigeligt retro eller kitschet at skrive en gammeldags kærlighedsroman. Men Grue gør det på så charmerende og afvæbnende måde, at man gerne lader alle sine omhyggeligt indøvede litteraturanmelderparader og – fordomme falde” – Skriver Jyllands-Posten.
Og for alle jer, der har holdt vejret gennem hele den her smøre, og nu bare tænker:
”Åhh nej – hvad nu med Dan Sommerdahl? Går Anna Grue helt agurk og lader den skaldede charmør i stikken til fordel for en italiensk husmor...?” Kan jeg berolige jer fuldstændig: Dan Sommerdahl lever i bedste velgående og er netop nu i gang med at opklare endnu en gruopvækkende forbrydelse inde i Anna Grues computer.
Vi hører meget mere til ham i 2016, hvor Anna Grue regner med at være færdig med sin syvende krimi i serien om den skaldede detektiv.
Så i mellemtiden kan du roligt kaste dig over Italiensvej, hvis du ikke har været der allerede. For forandring fryder. Eller som Anna Grue siger:
”Det er en befrielse at gøre noget andet en gang i mellem. Det giver en enorm glæde at beskæftige sig med noget nyt.”
Har du styr på Dan Sommerdahl-serien, men kan du ikke huske i hvilken rækkefølge de skal læses, så får du her en liste over Anna Grues krimier med Dan Sommerdahl i hovedrollen.